Sabtu, Disember 8

::Ultraman::



Sejak menjadi surirumah sepenuh masa cutii sekolah ni, maka harus la aku melayan anak-anak bertiga ni di rumah. Mahu tak mahu, terpaksa juga melayan mereka menonton cerita kegemaran mereka. Kalau pagi, bangun tidur jam 7.00 pagi, dah siap minta susu..pastu mengadap cerita kartun upin ipin dan boboi boy.

Tapi bukan itu yang aku nak cerita. Ni nak cerita tentang anak-anak aku yang memang peminat tegar dengan ultraman. Tak kira la ultraman mebius ke, tiga ke, max ke.... huhuhuh..memang aku x dapat cam mane satu miraei yg jadi ultraman mebius, kayto pula yg jadi ultraman max, ultraman tiga pula diego yg jadi ultraman..heheheh.. itu semua aku pelajari dari anak-anak perempuan aku yang dua ni. Memang dah hafal sape yg jadi ultraman... siap kenal nama...siap tahu bila nak bertukar...siap tau pakai lampu kaler apa... hahahah... memang hebat penangan cerita ultraman ni... aku pun x dapat cam mana satu ultraman2 ni...

 
ni Ultraman Max 

ni pula Ultraman Mebius

ni Ultraman Tiga


Ultraman (ウルトラマン ,Urutoraman) adalah merupakan terbitan tokusatsu produksi,  Tsuburaya Productions yang menampilkan tokoh pahlawan super bernama Ultraman. Ultraman diciptakan oleh Eiji Tsuburaya dari Tsuburaya Productions.

Sejarah Ultraman

Jutaan tahun bumi yang lalu, sebuah planet di Nebula M78 mengalami bencana besar, matahari planet itu hancur. Dalam bencana itu, makhluk penghuni planet tersebut berubah menjadi bentuk cahaya. Mereka kemudian mengetahui bahawa bentuk baru mereka memberikan kekuatan untuk melindungi dari kekuatan jahat yang mengancam untuk menciptakan bencana di planet lain.


Kemudian, mereka menciptakan generator plasma untuk menggantikan matahari mereka. Dunia baru mereka dinamakan Planet Cahaya (Land of Light).


30 juta tahun bumi yang lalu, 4 dari guardian ini pertama kali tiba di bumi untuk memusnahkan berbagai raksasa yang ingin menghancurkan penduduk dibumi. Mereka tidak sanggup untuk melawan raksasa ini dalam bentuk cahaya. Kemudian mereka menciptakan bentuk manusia di bumi. Tubuh ini adalah dianggap seperti battle-suit atau mesin perang, di isi oleh guardian cahaya. Mereka adalah pahlawan ultra yang pertama muncul dalam bentuk fizik.

Biodata Ultraman
* Tinggi: 40 meter
* Berat 35.000 ton
* Umur: 20.000 tahun (menurut perhitungan kalender bumi)
* Kecepatan terbang: Mach 5 (5 kali kecepatan suara)
* Kecepatan lari: 700 km/jam
* Kuasa:
  • Specium Kohsen: senjata trademark dengan menyilangkan tangan kanan secara horizontal dan tangan kiri secara vertikal.
  • Yatuzaki Kohrin: cincin sinar yang mampu memotong benda apa saja
  • Attack Beam: sinar dikeluarkan dari pukulannya
  • Ultra See-through Beam: sinar yang mampu melihat benda-benda yang tidak kelihatan, seperti kapal induk Alien Baltan yang bersembunyi
  • Ultra Air Attack: sinar anti gravitasi
  • Ultra Water Stream: sebuah pancaran air dari tangan untuk memadamkan api
Keluarga Ultraman



-Ultraman King
- Ultraman
- Ultraman Zoffy
- Ultraseven
- Ultraman Jack
- Ultraman Ace
- Ultra Father
- Ultraman Taro
- Ultra Mother
- Ultraman Leo
- Ultraman Astra
- Ultraman Joe/Jonias
- Ultraman Chuck
- Ultrawoman Beth
- Ultraman Scott
- Ultraman 80
- Ultra Yullian
- Ultraman Great
- Ultraman Powered
- Ultraman Neos
- Ultraseven 21
- Ultraman Zearth
- Ultraman Tiga
- Ultraman Dyna
- Ultraman Gaia
- Ultraman Agul
- Ultraman Nice
- Ultraman Cosmos
- Ultraman Justice
- Ultraman Legend
- Ultraman Boy
- Ultraman Noa
- Ultraman Nexus
- Ultraman "The Next"
- Ultraman Millennium
- Ultraman Elite
- Ultraman Max
- Ultraman Mebius

* p/s : kalau aku memang jadi surirumaah sepenuh masa, bagaimanalah agaknya ya?..

2 ulasan:

ch@ berkata...

Pergh mmg dasyat akak. Kagum kita kjp tgk sejarah ultraman ni. Fulltime housewife akak akn hafal intisari rncgn yg smuanya kartun belaka.

Aryati Bakri berkata...

Dari sini, saya rasa anak2 mempunyai ingatan yang kuat. Kenapa tidak ditukar kepada program/CD yang lebih bermanfaat untuk masa depan anak2 seperti Iqra' dlln. Saya rasa skrg anak anda mampu jadi tahfiz seperti yang dilakukan oleh http://www.darwishndarwisya.blogspot.com/.

Anak2 menjadi tahfiz pada usia 3 tahun dengan bantuan CD.

Maaf saya hanya menyampaikan.Insyallah kita dapat mendidik anak menjadi insan2 terpilih di masa akan datang.