Rabu, Disember 14

:: koleksi buku ilmiah ::

Salam,

Semalam, selepas membawa superboy pi hinjet kat klinik, aku dengan suka hati telah membawa superboy pi jenjalan sesambil pi pos opis Larkin Sentral untuk renew  balik lesen aku yg dah expired  lebih 4 bulan lepas. Maka sebelum renew lesen tuh, aku telah berjaya melepaskan diri daripada pak JPJ daripada kena saman...hahahah....

Sesambil aku dok berjalan2 kat Larkin Sentral tuh, tetiba mata sangat berminat dengan buku ni,

dan akhirnya aku berjaya membelinya dengan semangat yang sangat berkobar2 untuk membacanya.
Bila balik jek umah, aku terus dok membaca buku ni dan baru setengah je sempat aku baca... almaklum la banyak sangat rutin harian yg kena dilakukan sebagai isteri dan ibu.. tapi sebelum tidur dan bangun je tidur sempat juga membaca 5-6 helai. Apabila baca buku ni, sangat2 la aku insaf dan kadangkala membuatkan aku terpaku, terpana dan terfikir banyak benda... sungguh!
Kalau korang nak tau serba sedikit, aku bagi sinopsis je..kalau nak lebih baik, beli la kat mane2 toko buku...

Pada bulan November 2009, dunia dikejutkan dengan filem arahan Ronald Emmerich yang bertajuk 2012. Idea asal filem ini dipetik daripada kalendar kaum Maya yang mendakwa kitaran besar dunia tempoh ini akan berakhir pada tahun 2012 atau lebih tepat lagi pada 21 Disember 2012. Selain disokong oleh kalendar kaum Maya yang banyak didakwa berlaku secara 'kebetulan', mereka juga mendakwa pada 2012, sistem suria kita (Galaksi Bima Sakti) akan mengalami konfigurasi luar biasa, medan magnet bumi menjadi lemah dalam masa yang pantas, fenomena hubungan perubahan medan magnet bumi dan hubungan manusia berlaku dan lebih menarik lagi adalah perlanggaran planet Nibiru (Planet X) dengan bumi. Filem ini turut dibahas dan dikaji oleh ramai para intelek termasuk daripada NASA sendiri.

Muhammad Alexander mengkaji peristiwa kiamat ini sebelum filem 2012 ini ditayangkan. Kajian ini dimuatkan di dalam buku Armageddon: 2012 yang membahas kekeliruan para intelek dalam menghasilkan filem 2012 serta membahas fenomena kiamat yang disebut di dalam al-Quran dan hadis secara kronologikal. Turut dimuatkan gambar, carta dan hasil-hasil kajian mengenai kiamat yang dilakukan oleh para saintis. Ini menjadikan buku Armagedon 2012 sebagai buku yang membahaskan tentang kiamat yang terlengkap, tersusun dan gambaran yang mudah difahami.

Penulis adalah pesyarah di Universiti Brawijaya, Indonesia. Beliau kini dalam proses mendapatkan Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Sejarah dan Peradaban. Beliau banyak menghasilkan kajian mengenai Yakjuj & Makjuj, Zulqarnain dan hari kiamat. Antara buku bestseller beliau adalah Yakjuj & Makjuj: Bencana di Sebalik Gunung (2009) dan Alexander adalah Zulqarnain (2010).



**Buku ni merupakan buku kedua daripada karya Muhammad Alexander yang telah aku baca. Sebelum ni tentang Yakjuj dan Makjuj. Dan aku sangat berpuas hati dengan jalan cerita dan penceritaan beliau.


:: katak oh katak ::


Katak oh katak...
rupa-rupanya katak ni ada banyak jenis bukan sahaja ada pelbagai warna, tapi ada juga pelbagai saiz, ada kecik ada besar.

Tapi yang aku jumpa selalu saiz kecik2 jek.. yang paling besar pernah aku jumpa katak kodok.. tuh dah kira katak paling besar la yg pernah aku jumpa.. tapi rupa2 nya ada lagi katak yang besar.. dan katak tuh adalah katak Goliath Frog. Selalunya katak yg kita selalu kita tgk boleh diletak atas tapak tangan je, tapi katak Goliath Frog (Conraua Goliath) ni merupakan katak yang terbesar dalam kalangan katak-katak yang ada kat dunia ni. Katak ni boleh membesar sehingga 3 kaki panjangnya dan boleh seberat baby baru lahir dengan berat 7 lbs atau 3.2 kg...

Katak Goliath ni berwarna coklat dimana warna ni membantu katak ni untuk bersembunyi atau menyembunyikan diri. Katak2 ni banyak terdapat di Cameroon dan Equatorial Guinea di western Africa. Sepekara yang unik tentang katak ni , katak ni x seperti kodok yang mempunyai suara yang sangat "merdu". Katak ni juga biasanya makan ketam, dan kadangkala makan juga la serangga mcm katak2 lain. Katak ni boleh hidup sehingga 15 tahun.. hebat katak ni!



korang tengok la saiz katak ni?..perghh memang besar giler...


budak2 ni dah anggap katak ni macam barang menan diorg jek.. best la korang!


 

Rabu, Disember 7

::ombak rindu::

Selamat pagi, rata-rata ramai yang dah pi menonton OMBAK RINDU, tapi aku x sempat lagi nak pi menonton. Insyallah ada masa akan ku pergi jua.. hehehe..

Dalam keghairahan masyarakat nak menonton, terdapat banyak benda yang timbul. bila baca paper, rasa sedih dan terkejut atas berita2 tuh.

So kalau korang nak cerita terbaru dari penulis itu sendiri, meh baca kat SINI.

Isnin, Disember 5

:: Anak Kecil Main Api::



Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara

Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia



Bila dengar dan tonton video ni, terkenang masa zaman sekolah2 dulu.. selalu dgr lagu ni time motivasi.. paling x lupa masa joint GPMS... sungguh seronok.. zaman yang sungguh terkesan dalam jiwa hingga saat tua ni.. saat yang penuh ke'enjoy'an.. terima kasih Tuhan kerana beri aku merasai saat2 itu dan dapat merasainya hingga hari ini... bersyukur!


:: Anak-anak kecil ::

Rasanya lama dah x update tentang anak2.. sekarang anak-anak dah hampir membesar sangat aktif. Sungguh kadang2  terlarat..allhamdulillah ada en suami yg senang dan mudah menjaga anak2..kalau bab be*** tuh memang dari anak2 kecik en suami x da dah segan silu lagi.. dah memang kena rasa cam ne si isteri buat.. bab2 mandikan, salinkan pampers pun dah memang dia yang buat kalau aku bz dgn masak or bz ngan iman.. allhamdulillah la en suami ringan tangan,Kalau dia tengah rajin dia masak gak untuk kami. Paling best kalau dia masak nasi ayam madu dgn sambal jawal..memang sedap!



Ini la anak2ku yang sangat2 havoc.. selalu bikin ibu 'bising2' dan selalu buat ibu'sayang2'.. hish! Si kak long next year dah 5 tahun dan dah diterima masuk sekolah Pra.. allhamdulliah.. x sangka dah besar dah anak sulung ibu ni.. si adik pulak dah semakin 'naughty2' dan suka merajuk2.. erm.. si kecik iman pulak dah setahun 1 bulan,,tp manja sangat dgn ibu.. tidur pun nak berkepit2 lagi.. erm..bujang sorg ni.. cepat la jalan..kaki nak kena ketuk ngan sabut eik ..baru nak jalan! hehehe

Kakak dan si bujang Iman yang sangat cool!


Kakak dan adik wawa yang sangat smart! hehheheh...

p/s semoga menjadi insan yang berguna!

Jumaat, Disember 2

::Sign Off Pengetua::

Hari ni hari terakhir pengetua di sekolah.. maka dengan itu harus habiskan kerja hari ni untuk sign sijil berhenti pelajar.. sampai jam 4pm baru siap.. huh! sangat2 letih... tp allhamdullaih dah siap kerja bab 1.
Terima kasih untuk pengetua Puan Hajah Siti Inshah bt Mansor semoga puan berjaya di luar sane.. doakan kami di sini! dan terima kasih atas segalanya walaupun perkenalan yang hanya singkat sahaja...

Khamis, Disember 1

:: Ombak Rindu::


OMBAK RINDU, antara novel yang amat aku minati..sangat-sangat minat dan sudah hampir banyak kali khatam... so, kali ni bile keluar movie, memang nak sangat tengok.. 
En Suami, jom la kite pi ngk movie..lama x layan movie berdua-duaan ni....

Isnin, November 28

:: salam Maal Hijrah ::











Terasa sangat lama tidak menulis dalam blog. Memang masa amat singkat. Terlalu banyak kerja duniawi yang perlu dibereskan. Memandangkan hari cuti, maka rajin la sikit jari-jari untuk menaip. Cuti2 ni, tiada yg istimewa dalam keluargaku.. cukup sekadar menyiapkan tugasan yang diberi oleh pihak sekolah dan juga menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu kpd anak2 yang sangat aktif. super duper aktif! Tapi bagus juga x berjalan... leh spend time dgn adikku yg baru pulang dr K.L.. ermm.. cuaca pun sangat tidak mengizinkan untuk berjalan jauh.. hujan yang tidak menentu..

Bila bercerita pasal awal Muharram mesti teringat lagu yang sering di alunkan... tapi, tahukah apa itu Awal Muharram?
Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 12 Rabiul Awal tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.

Kalau zaman remaja, aku selalu ke Masjid bersama mak ayah untuk same2 meraikannya dengan bacaan doa akhir tahun dan awal tahun, cuma selepas ada cahaya mata, keterbatasan waktu untuk berbuat demikian hanya sempat dilakukan di rumah sahaja.. Insyallah andai ada hayat dan anak2 pun dah meningkat usia, akan ku cuba untuk mengembalikan saat itu.




Khamis, Mei 19

::39-45-48-51::

Assalamualaikum...
Apa ada dengan no2 yang diatas?...hehehe..ok lepas aku baca blog rakan aku ni, Lin rasa nak juga buat entry macam dia..hehehe..

Memandangkan sekarang anak dah 3 orang, maka memang harusla berat badan naik kan..itu la berkat si superboi ni.. selera makan sanagat tinggi..dan akhirnya, lemak2 itu telah menjadi tepu di banyak bahagian..

Ok, pict di bawah ni sewaktu aku berada di kaki bangku sekolah menengah . Time ni badan aku memang solid molid dengan berat badan pernah mencecah hanyalah 39 kg.. hahah..sungguh ramping aku..waktu tu, aku memang x suka dengan berat badan aku sebab nampak sangat kerempeng dan semua selaur dan baju aku kelihatan sangat longgar walaupun pakai saiz S.. sunguh kelakar laaa... waktu zaman sekolah hingga masuk U, berat masih maintain 40-45 kg

ini adalah cijgu faveret ni... cikgu paling ensem waktu tuhh..Cg Razak.. i likeee...


Bila dah kawen, dan dah dapat sorang cahayamata, berat aku pada awalnya 48kg, tetapi berjaya menurun hingga 45 kg. Keadaan ini kekal sampai la aku dapat 2nd baby.. gambar ni sewaktu bersama teman baik ..aku suka dengan berat badan ketika itu..sebaba semua leh masuk..nampak la skit isi..x der la org pandang tulung berjalan kan...


Dan bila mengandung baby no 2, berat badan aku mencecah 58kg.. tp senang je nak kurus balik..sebab aku berpantang sungguh2..44 hari..mak ayah aku memang jaga betul aku time 44 hari tuh..malahan hingga hari ke 100 pun soh pakai bengkung...bengkung aku plak jenis yang 12 meter panjangnya..kalau nak pakai kena ikat kat tiang..baru le selesa dipakai... jadi berkat berpanatang berat badan aku menurun ke 48kg dan maintain hingga dapat tahun aku prggy 3rd baby...


Memandangkan 3rd baby ni, selera makan aku sungguh kuat..dah akhirnya berat baby pun 3.5kg dan berat akhir aku adalah 58 kg juga, tetapi sampai sekarang, dah hampir 7 bulan, berat aku hanya turun 7 kg je?...hah!! memang sungguh sukar aku nak turunkan berat badan nih...walaupun berpantang bagai nak rak, masih juga sukar nak turunkan lagi...kalau boleh nak la mencapai 48kg kan?...


Paling sedih sebab semua seluar jeans dan baju2 an banyak dah x muat.... sedih sangat.. sayang kalau baju2 an itu tidak disarung....


p/s : sedang berdiet makan di waktu malam...dan harap2 berjaya la misi untuk menguruskan badan..


Rabu, Mei 18

::2 Mei::


Ada apa dengan 2 mei ni?... hish.. 2 Mei ni bermakna si superboboy ni dan 6 bulan... dah leh belajar menyanyi ni.. memang dah pandai menyanyi dah.. x yah ajar pun..cuma kalau nak kasi sharp kena la pergi kelas vokal.. hish..

Sejak dah berusia 6 bulan ni, gelagat bukan main lagi..dah start nak merangkak.. dah pandai x nak dipegang.. dan yg penting kalau boleh semua yang lalu depan dia nak disuruh dukung.. nak di suruh ajak berjalan2.. hish..kalau cam ni, bai roti pun amik di suka...

Kalau nak tidur, kena masuk buai..tapi kena la org dok henjut2 dia..org itu kena jadi seperti buai karen ok...sebab kalau berhenti pasti menjerit2...
Dan paling suka, kalau dalam buai kena meniarap dulu..baru leh bangun..

Bab makan ni jangan x tau pulak..memang kaki makan .. semua nak di balunnya..kalau makan biskut..nak makan..makan roti pun nak makan juga..makan sup..pun nak juga...bak kata org tolak batu dengan kayu je laaa...

Menyusu?..lagi la hebat.. x sampai 2 jam dah nyusu.. lom lagi susu badan..tambah lagi susu perahan.. ( x per, ibu suka..nanti cepat besar anak ibu)...

Sejak dah pandai nak merangkak ni, pantang nampak benda2 yang berada disekitarnya...waima yang halus pun dia nampak dan dia akan masuk mulut..memang pantang nampak..

Sekarang, dah pandai mengeluarkan bunyi2 yang pelik.. dan dah pandai ikut gaya org..kalau org sih buat mulut...pun dah pandai...

p/s : harap2 anak ibu menjadi anak yg beriman, soleh dan berilmu..boleh menjaga ibu dan kakak2.. Insyallah..

::Andai ku Tahu::

Kadang-kadang, bila keseorangan aku akan terasa sangat takut...
Takut dengan 'sesuatu' dan 'benda' yang akan berlaku..
Takut dengan takdir yang bakal berlaku....

Banyak benda yang aku fikirkan andai aku keseorangan..
Sudah banyakkah pahala aku?..andai aku mati tanpa sempat bertaubat?..bagaimanakah aku di "sana" nanti... Bagaimanakah anak2 aku kalau aku 'tiada" lagi?...wah..sungguh aku TAKUT

Mungkin agak konservertif sikit pemikiran aku kalau memikirkan bab2 ini..sungguh!!
Kadang2 si Shuben pun naik bosan dengan aku bila aku dok pikir benda2 tuh... Sungguh!!




p/s : bile dengar lagu ni, rasa sungguh sebak dan terasa sungguh aku kerdil sebagai hamba-MU dan aku sedar sungguh banyak kekhilafan dalam diri aku...


Isnin, Mei 16

::selamat hari guru::

:

SEKUNTUM BUNGA UNTUK GURU-GURU TERCINTA

Allah ciptakan matahari,
yang tak pernah bosan bersinar,
seperti halnya semangat dan kasih sayangmu dalam mendidik kami,
wahai guruku......

Allah ciptakan bulan untuk menerangi malam,
seperti halnya engkau guru,
yang selalu membimbing dan menerangi kami dengan berbagai ilmu

Allah ciptakan bintang dimalam hari sebagai penghias,
seperti halnya engkau guru,
yang selalu menghiasi hari-hari kami dengan begitu indahnya.

Allah ciptakan bunga yang begitu harum,
seperti halnya engkau guru yang telah memberikan keharuman pada hari-hari kami,
selama kami bermain dan belajar disekolah.


Isnin, Mei 9

::Terima Kasih wahai emak::


Hari ini genap 29 tahun 10 bulan dan 57 hari aku mempunyai seorang ibu
yang aku panggil 'emak'.
Terlalu banyak pengorbanan yang telah emak curahkan dari saat diriku dikandung 9 bulan.
Saat 9 bulan itulah yang terlalu memeritkan bagi emak untuk memastikan aku dapat dilahirkan dengan sihat dan sempurna.
Saat aku dilahirkan memang saat yang sangat dinantikan oleh emak dan ayah yang sabar menanti hampir 2 tahun selaps angah.
Aku adalah anak sulung perempuan dalam keluarga.
Kasih sayang yang melimpah ruah hingga ke saat ini tidak pernah pudar dan malap.
Walaupun dalam kesusahan, dalam kesempitan mak sanggup mendahulukan kami daripada yang lain.

Kini, aku dapat rasai apa yang selama ini emak rasai sepanjang bergelar ibu.
Kini, hampir 4 tahun dan 22 hari aku merasai kehidupan sebagai seorang ibu kepada 3 orang anak-anak yang sungguh berlainan tingkah laku.
Sungguh saat yang indah melayan karenah mereka.
Sungguh hebat kuasa Allah yang memberi 1001 rahmat keatas seorang wanita yang bergelar ibu.

Terima Kasih emak,
Semoga emak sihat dan dimurahkan rezeki.

Dan wahai anak-anakku semoga kalian menjadi anak yang solehah dan soleh.

Selamat Hari Ibu - Hajah Esah binti Mohammad







Khamis, Mei 5

::sudah berkurun lamanya::



Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..
Wayang?..Lama sungguh x menonton wayang bersama en shuben waima dengan anak2 lagi la x pernah... kalau di ikutkan perkiraan sudah hampir 6 tahun tak menjejakkan kaki ke panggung wayang. Dulu zaman bercinta cintun selalu juga la menonton wayang. Rindu zaman2 itu...

Sekarang, kalau nak menonton movies, haruslah menonton dirumah sahaja bersama anak2...seronok..boleh gaduh2 ngan anak2 berebutkan dvd..si anak nak tgk Dora...si ibu plak nak tgk movies lain..hahaha..jawapannya ibu haruslah mengalah demi anak2 agar mereka2 ini tidak mengamuk atau melontarkan suara yang sungguh kuat.... Jadi, kalau ibu nak tgk movies ibu..kena la tunggu anak2 kecil ini tidur lena diulit intan ...


@selingan : memang wajib tampal amaran ini di setiap panggung wayang..


Sekarang bila dah ada anak2, nak juga bawa anak2 ke sane..boleh juga anak2 ibu bersosial skit kan... insyallah kalau ada masa, jom kita reramai menonton wayang ye... mesti meriah.. dan mesti kelam kabut suasana..ntah2 x habis cerita anak2 dah bosan.. jd kena tunggu anak2 ibu membesar bagai johan dulu baru senang ibu bawa kamu..insyallaah...


Rabu, Mei 4

:: Wasiat Seorang Bapa kepada Anak::

Wasiat Teknik Mendidik, Anak Beriman


Bapa memikul tugas amat berat untuk memelihara kebahagiaan keluarga. Dalam melaksanakan tugas itu, bapa perlukan petua kerana ia memainkan peranan penting dalam mendidik anak. Wasiat Lukman al-Hakim adalah yang perlu sentiasa dipegang kerana petua ini dinukilkan dalam al-Quran. Ia adalah sumber terbaik untuk diambil hikmahnya dalam hal berkaitan pendidikan anak.


Al-Quran menghidangkan petua dan wasiat bagaimana Lukman mendidik anaknya dalam satu surah khusus diberi nama surah Lukman, khususnya dalam ayat 13 hingga 19. Justeru, kita perlu mengenali Lukman supaya kita boleh mencontohi beliau. Bagaimana Lukman mencapai makam yang mulia ini, menurut Imam Ibnu Jarir daripada Amru Ibnu Qais, seorang lelaki pernah menyoal Lukman mengenai perkara itu.


Lukman menjawab: “Semua itu adalah kehendak Ilahi. Bagaimanapun, aku sentiasa menunaikan amanah yang dibebankan ke atas diriku. Aku juga sentiasa bercakap benar dan aku menjauhi setiap perkara yang tidak mendatangkan faedah bagiku.”


Itulah jawapan Lukman al-Hakim ketika ditanya bagaimana beliau mampu mencapai makam yang tinggi sehingga menjadi contoh di kalangan masyarakat ketika itu, malah sampai ke hari ini. Ramai di kalangan ibu bapa tidak mengetahui bahawa ‘wasiat’ yang diberikan Lukman al-Hakim kepada anaknya itu adalah teknik khusus untuk golongan bapa dalam mendidik anak.


Sekiranya teknik ini diamati lalu dipraktikkan dalam kehidupan seharian, nescaya anak akan lahir sebagai Muslim yang beriman dan bertakwa kepada Allah.Abd Rahman Hassan Al-Maidani berkata menerusi bukunya Fiqh Dakwah, bahawa di sana ada 14 jenis permasalahan yang dapat dipelajari melalui kisah Lukman mendidik anaknya menerusi ‘wasiat’ ini.


01] Tauhid Lawannya Syirik. Tidak Mensyirikkan Allah.

Disebutkan dalam wasiat ini, bahawa syirik kepada Allah adalah kezaliman yang amat besar. Mengapa? Kerana ia mengandungi syirik terhadap Rububiyatullah (Allah Yang Maha Berkuasa sebagai Pemelihara alam semesta) dan syirik terhadap Uluhiyatullah (Allah sebagai Ilah, satu satunya Tuhan yang disembah, agungkan diutamakan).


Syirik sebesar-besar kezaliman. Zalim pula bererti meletakkan sesuatu bukan di tempat sepatutnya. Mengapa syirik dikatakan zalim? Sudah disepakati bahawa Allah yang menciptakan makhluk semesta alam dan Dia juga yang menurunkan nikmat. Adakah layak kita samakan kekuasaan Allah ini dengan sesuatu kuasa yang lain?


Jika ada di kalangan manusia yang menyamakan kekuasaan Allah dengan kuasa yang lain, maka dia sudah melakukan kezaliman. Allah saja yang layak disembah dan diagungkan kerana apa yang dilakukan-Nya itu tidak mampu dilakukan kuasa lain. Tetapi, jika kuasa lain yang diagungkan, maka inilah kezaliman.


Inilah yang diperkatakan menerusi ayat 13, surah Lukman yang bermaksud: “Wahai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya mempersekutukan Allah itu adalah kezaliman yang amat besar.”


02] Syukur.

Lukman mengajar anaknya supaya bersyukur kepada Allah di atas anugerah nikmat-Nya yang tidak terhitung luas dan banyak.Kesyukuran mengandungi erti balasan perbuatan indah dan baik dengan perbuatan juga baik dan indah.


Termasuk di dalam erti kata syukur ini ialah beribadah kepada-Nya dengan melakukan ibadat yang disyariatkan, mendekatkan diri kepada-Nya, menuntut keredaan-Nya dan memuji-Nya serta menghadapkan diri dengan berdoa kepada-Nya yang Maha Esa.


Memuji lebih umum daripada bersyukur kerana hak mutlak kepujian itu diberikan ke atas yang dipuji apabila bersifat dengan sifat yang baik, hatta yang dipuji itu tidak melakukan sesuatu kebaikan terhadap pemuji.

Dan peringatan kesyukuran kepada Allah ini dikaitkan dengan pembalasan pada kari kiamat. Sekiranya kesyukuran itu kepada Allah, maka akan mendapat balasan pahala dan jika sebaliknya akan mendapat balasan seksaan di atas kekufuran dan keingkaran.


Inilah yang diperkatakan melalui ayat 14, surah Lukman yang bermaksud: “Dan kami wasiatkan (perintahkan) kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada-Ku tempat kembali.”


03] Mengenang Budi Ibu Bapa.


Lukman mendidik anaknya supaya mengenang budi dan berterima kasih di atas susah payah dan jerit perih ibu bapa membesarkan anak dengan penuh kasih sayang dan pengorbanan.


Tunaikan hak kedua-duanya terutama kepada ibu kerana ibu bersusah payah bermula dari proses mengandung sehingga melahirkan anak, menyusu sehingga tamat tempoh berakhirnya penyusuan selama dua tahun, membelai dan mendidik siang malam.


Ketaatan kepada ibu bapa (walaupun berlainan agama) adalah wajib kecuali apabila disuruh mengerjakan maksiat dan meninggalkan amal ibadat yang disyariatkan Islam.


Lihatlah tingkatan terima kasih (syukur) yang ditonjolkan melalui wasiat ini di mana terima kasih kepada ibu bapa datang selepas syukur kepada Allah.
Inilah yang diterangkan melalui ayat 14, surah Lukman bermaksud: “Dan kami wasiatkan (perintahkan) kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan menderita kelemahan di atas kelemahan dan menceraikan menyusu dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaku dan kepada ibu bapamu! Kepadaku tempat kembali.”


04] Tidak Taat Kepada Arahan Perkara Maksiat.


Lukman mendidik anaknya dengan mencegah anaknya daripada mentaati ibu bapa yang mendesak atau mengajak supaya mensyirikkan Allah dan perbuatan maksiat yang dilarang-Nya.


Namun, sebagai anak, ibu bapanya harus dilayani, ditemani dan digauli dalam suasana penuh kebahagiaan dan kasih sayang.Anak juga harus melakukan kebaikan kepada mereka berdua seperti menjaga hal ehwal kewangan, menghormati dan berkhidmat kepada mereka.


Inilah yang diterangkan melalui ayat 15, surah Lukman bermaksud: “Dan kalau kedua-duanya memaksa engkau supaya menyekutukan Aku, apa yang tiada engkau ketahui, janganlah dituruti; dan pergaulilah keduanya di dunia ini dengan secara patut.”


05] Ikutlah Jalan Orang Soleh.


Lukman menasihati anaknya supaya melalui jalan yang dilalui orang salih iaitu mereka yang kembali bertaut kepada Allah dengan keimanan, ketaatan dan meredah jalan yang lurus.


Mereka yang kembali kepada Allah adalah daripada kalangan rasul, nabi, orang benar dan sesiapa saja yang mengikuti mereka dengan keikhlasan dari kalangan orang mukmin. Inilah yang diterangkan ayat 15, surah Lukman bermaksud: “Dan turutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku.”


06] Sentiasa Ingat Hari Kiamat Dan Pembalasan.

Lukman berpesan kepada anaknya supaya melakukan ‘pemerhatian’ hari kiamat dan arahan menyuruh dan meninggalkan sesuatu perkara di dalam menongkah arus dunia ini. Inilah yang diterangkan melalui ayat 15 surah Lukman bermaksud: “Nanti kamu akan kembali kepada-Ku dan akan Aku beritakan kepada kamu apa yang kamu kerjakan.”


07] Setiap Amal Akan Dihisab Oleh Allah Maha Mengetahui.

Lukman menerangkan kepada anaknya akan syumul ilmu Allah melewati ilmu manusia. Allah bebas melakukan apa saja tanpa ada halangan, mendatangkan sesuatu yang diinginkan-Nya daripada segenap tempat yang tidak mampu dibuat makhluk.


Sesuatu kebaikan, kejahatan, kezaliman dan kesalahan yang diumpamakan seperti berat biji sawi walaupun tersembunyi jauh dalam batu, di hujung langit atau terbenam sedalam di dasar bumi akan didatangkan Allah pada hari kiamat untuk dihisab dan diberi ganjaran dosa atau pahala.


Inilah yang diterangkan melalui ayat 16, surah Lukman bermaksud: “(Kata Lukman): Hai anakku! Sesungguhnya jika ada (amal engkau) seberat biji sawi dan ada (tersembunyi) dalam batu, di langit atau di bumi, itu akan dikemukakan oleh Allah dan Allah itu Halus (mengerti hal yang halus) dan Cukup Tahu.”


08] Menjaga Solat.

Lukman menyuruh anaknya supaya menunaikan solat kerana ia difardukan-Nya melalui utusan di bumi (dari kalangan nabi dan rasul). Solat adalah tiang agama, dalil keimanan dan yakinnya hamba terhadap Ilahi, jalan mendekatkan diri kepada-Nya dan membantu mencegah kemungkaran, kekejian dan menyucikan diri. Perkara ini diterangkan melalui ayat 17, surah Lukman bermaksud: “Hai anakku! Dirikanlah solat.”


09] Amar Makruf, Nahi Mungkar.

Lukman menyuruh anaknya berbuat yang makruf dan mencegah kemungkaran. Ini menunjukkan kepada kita bahawa arahan supaya menyuruh berbuat kebaikan dan mencegah kemungkaran daripada ‘tugasan’ yang terkandung di dalam seruan Ilahi kepada agama Islam sejak dulu lagi.

Inilah diterangkan melalui ayat 17, surah Lukman bermaksud: “Suruhlah mengerjakan yang baik, cegahlah perbuatan yang buruk.”


10] Sabar.

Lukman menasihatkan anaknya supaya bersabar di atas segala perkara yang dibenci yang menimpa diri sama ada musibah itu datang daripada Ilahi menguji diri, harta, suami isteri dan anak. Dimulakan wasiat dengan arahan solat dan diakhiri dengan arahan supaya bersabar. Mengapa? Kerana solat tiang agama dan sabar adalah asas kekalnya ketaatan sepanjang masa.


Secara jelas dapat difahami bahawa sabar menahan musibah ini tergolong di dalam perkara yang berhajat kepada kehendak yang kuat daripada tahap keazaman. Firman Allah dalam ayat 17, surah Lukman bermaksud: “Dan berhati teguhlah menghadapi apa yang menimpa engkau; sesungguhnya (sikap) yang demikian itu masuk perintah yang sungguh-sungguh.”


11] Tidak Sombong, Tidak Takbur.

Lukman menasihati anaknya supaya jangan takbur dengan apa-apa pergerakan sekalipun yang menunjukkan kesombongan dan ketinggian diri di depan manusia. Lukman berpesan supaya jangan memaling muka apabila bercakap dengan manusia kerana ia menunjukkan sifat takbur dan menghina (merendah-rendahkan seseorang).


Inilah yang diterangkan melalui ayat 18, surah Lukman bermaksud: “Janganlah engkau memalingkan muka engkau dari manusia kerana kesombongan.”


12] Tidak Berlebih-Lebihan.

Lukman menasihati anaknya supaya tidak berjalan di atas muka bumi ini dengan menampakkan keseronokan yang amat sangat.
Perkara ini disebut lagi dalam ayat 18, surah Lukman bermaksud: “Dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh! Sesungguhnya Allah tidak mencintai sekalian orang yang sombong dan membanggakan diri.”


13] Bersederhana.

Lukman menasihati anaknya supaya bersederhana ketika berjalan, tidak terlalu perlahan hingga menampakkan kemalasan atau terlalu lambat konon-kononnya ingin dikatakan zuhud.


Tidak terlalu laju sehingga menonjolkan sikap gopoh, tidak cermat, tidak prihatin serta tidak peduli kepada suasana sekeliling. Sikap sederhana dan pertengahan lambang seseorang itu tenang, berakal dan sihat.
Inilah yang diterangkan melalui ayat 19, surah Lukman bermaksud: “Dan bersederhana dalam berjalan.”


14] Adab Bercakap Dan Bersuara.

Lukman menasihati anaknya supaya merendahkan suara dan mencukupi suaranya didengari mengikut hajat atau keperluan pendengar.
Inilah antara adab bersuara dan bercakap untuk keperluan yang diterangkan dalam wasiat ini, bahawa mengangkat suara tanpa keperluan adalah perkara yang dikutuk dan tidak disukai.


Contoh yang akan diberikan dalam ayat berikut ini bahawa seburuk-buruk suara adalah suara keldai kerana ia awalnya suara mengeluh dan akhirnya suara menguak. Perkara ini dijelaskan lagi dalam ayat 19, surah Lukman bermaksud: “Dan lembutkan suara engkau! Sesungguhnya suara yang amat buruk ialah suara himar.”





::wajarkah menghantar anak-anak ke sekolah @ taska seawal umur 3 atau 4 tahun?::

Assalamualaikum w.b.t dan Salam sejahtera..



Semenjak akhir-akhir ni, ramai bertanya tentang anak-anak aku. Soalan yang sering mereka tanya adalah :
1. Umur anak berapa tahun?
2. Kenapa tak hantar anak pergi sekolah?



Kadang2 dah naik malas, jemu, muak dan mual2 sorry, bukan prgnent tau.
Kalau ikutkan keadaan dan kehendak si anak, memang dia sangat suka kalau pergi ke sekolah. Sekarang sudah pandai meminta2 membeli alat2 tulis, alat2 men'galer' dan ayat paling best adalah ' ibu, kenapa x belikan baju sekolah dengan kasut sekolah kakak?' hehehe..kalau ikutkan hati memang nak hantar si kakak pi sekolah, tp memandangkan 'keadaan'nya yang sangat tidak terkawal, aku takut nanti abis pecah tingkap sekolah tuh sebab dengar nyaringan suara dia yang sungguh dahsyat...kalau menangis bagai dipukul2 je...kalau menangis bagai mengeluarkan segala ketidakpuasaan dalam diri dia...dan kadang2 rasa si kakak ni macam memberontak dalam diri.. dan jati dirinya amat kurang jika dibandingkan dengan si adik.


Setiap hari dan setiap malam aku memikirkan masalah negara hehehe.. bagaimana nak hapuskan perasaan iri hati, dan perasaan takut dalam diri dia...dia akan berani jika aku ada disisinya..
Ok, sekarang si shuben dah memberikan green light untuk aku mencari taska yang baik untuk si kakak dalam perkembangan dirinya...
Bila aku lihat skrg, kakak dah pandaia mengenal huruf A B C sampai Z, cuma masih x kenal sepenuhnya.. kalau mengira dah pandai sampai 20, tp bila sampai no 11, di cakap satu belas.. hehehe.. kalau jawi, dah pandai menghafal alif sampai ya.. tp itu semua berkat dia menghafal... ( memang daya ingatan anak2 seusianya amatlah kuat) ..doa makan dah boleh baca sendiri tanpa bimbingan... dan sekarang sedang belajar suku kata...
Si adik pula skrg dah semakin bijak..sebab dia banyak belajar dari perbuatan si kaka...dah skrg dah pandai nyanyi lagu2 rakyat... ini semua berkat pergaulan di rumah bersama cousin2 nya..



Serius mengaler... dah boleh bawa pi contest mengaler dah.. memang dia nak sgt pi contest kaler2 nih..



Si adik pun x leh tgk kakak dia kaler.. nak juga kaler...tp adiknyer kecik je ok...



"Adik, salah kaler laa..mane boleh kaler keluar2" kan dah kena marah ngan kakak..




p/s : wajar ke aku hantar anak2 ke sekolah seawal usia 3 tahun?a




Selasa, Mei 3

:: Happy Birthday Asyraf Idraki ::

Assalamualaikum..

Asyaraf Idraqi dah setahun...
Tahniah buat adindaku dan suami..

Semoga Acap menjadi anak yang sihat dan comel....

Bile nal balik JB ni?. Achik ngan cousin2 yang lain rindu sama kamu...




Jumaat, April 29

::tidur secara berjemaah-part 2::



Ok, lihatlah keadaan anak2ku tidur..sungguh mesra..klau boleh semua nak dok berkumpul satu tempat..

Perhatikan kaki si kakak yang dok bertindih menghempap adiknya che wawa, ini lah yang dikatakan ikatan silaturrahim yang utuh..hehehe..kasim selamatlah che wawa x menangis kena hempap..elok jek dia tidur..nyenyak gaban dia tidur..siap berdengkur2 lagi..mungkin kehangatan kaki kakaknya yang buat dia lena di ulit mimpi...





Selasa, April 26

::tidur secara berjemaah::


Ok, sian anak2 ibu ni eik...kepenatan bermain di waktu siang.. ini la akibat kalau x tido siang, memang seawal jam 8 malam lepas makan dah tido..penat dan letih bermain...

Kalau ikut pandangan mata, memang cukup tersusun anak2ku ini, tp keadaan ini hanyalah untuk seketika sahaja, lepas ni habis semua kedudukan GPS tidur mereka ya. Nanti ada yang kat bawah kaki laa...kang tukar posisi pulak, berpelukan, pas tuh tukar lagi...kaki kakak atas perut adik... si kecik pun boleh tahan sekarang...harus ibunya yang jadi border antara kakak2nya ya..kalau idak, abis si kecik kena lanyak dek kakaknya yang berbadan gergasi besar itu....

Situasi bunkface ini memang akan selalu di lihat hatta tidur di rumah sendiri ok.. walaupun beli katil, Walaupun membeli katil sebesar King Size, walaupun pakai tilam Vono, tidur
tetap nak berhimpit dengan ibunya..tidur berlambakan..begini...
dan tidur beralaskan toto sudah memadai bagi mereka melakukan aktiviti bebas seperti tendang -menendang, tindih menindih dan aktiviti berpelukan..
Katil ini hanya dijadikan hiasan sahaja ye dibilik mereka...

Si kecik ni memang dah x boleh tidur diatas katil yer..nanti peristiwa lama akan berulang..dimana si kecik ini telah jatuh ye dr atas katil.. dan si kecik ni pasti menakluki keseluruhan katil ya..


p/s : macamane la kalau ada anak 4?? harus mau di letakkan dimana ya si dia yg ke 4 itu?


Isnin, April 25

::Obesiti dikalangan kanak-kanak::


video
terima kasih - Razak mengcopy video dr blog anda...

Jam 8 malam tadi seperti biasa mendengar berita utama di TV3, ada berita sungguh baik didengar dan mungkin boleh diparktikan untuk anak2 ku yang sedang membesar ni dan yang sungguh menggemari 'junk food' ini.

Menurut kajian UKM sebanyak 9.7 peratus atau hampir 2000 kanak-kanak berusia antara 6-12 tahun adalah dari kalangan obesiti. Angka ini sangat memeranjatkan aku. Sungguh!! Aku sebelum ini hanya membaca dan mendengar obes di kalangan anak2 di luar negara, namun di Malaysia angka ini semakin meningkat andai tiada satu langkah atau garis panduan bagi membendung masalah kanak2 obes.

Maka, larangan menjual hampir 15 jenis makanan termasuklah mee segera, makanan berjeruk, minuman berkarbonat, makan diproses seperti daging burger dan juga makanan yang mempunyai perisa tiruan.

Pihak Kementerian Kesihatan telah mencadangkan beberapa jenis makanan berkhasiat yang perlu disediakan oleh pihak kantin seperti mee sup, kuewtiue goreng dan nasi goreng. Selain itu juga, penjaja yang berada diluar kawasan sekolah juga turut akan dipantau dari masa ke semasa. Jika hanya tindakan diambil ke atas kantin sekolah, ia boleh diibarat seperti mencurah air di daun keladi, maka pihak peniaga diluar juga turut akan diambil tindakan dan dipantau.


p/s : peranan ibu bapa juga adalah penting bagi mengawal pemakanan anak2...

::biji sawan::

Biji Sawan?..apa tuh? itu kata org2 tua..tp kalau tanya doktor, dia cakap biji sawan tu umpama jerawat yang tumbuh pada kanak2... dan biji sawan ni disebabkan oleh darah kotor.

Ok nak di pendekkan cerita, anak aku Che Wawa dah diserang biji sayan ni sejak sebulan yang lalu dan dah 2 kali makan ubat doktor, tapi bila ubat antibiotik dah abis, biji tuh akan timbul banyak kat kepala lutut sian aku tgk dia dok merenggek2 jek..dan dok tergaru2 kepala kegatalan. Lagi satu dia x leh org pegang kepala dia atau sentuh biji sawan tuh.. hatta nak pakai baju waima nak sikat rambut pasti dia dok jerit2..sakit ibu..sakit... tersentuh jiwa dan naluri aku...kenapa la anak aku yg kena..tapi mungkin ada hikmah disebalik kejadian ni...

Sebelum tuh, aku dah cuba rawatan tradisional seperti sapukan daun batawali..dah cuba..tapi masih ada..dan terbaru, ayah cakap kena pakai biji kekabu? (mane la nak cari pokok kekabu zaman2 ni) dah puas aku cari..org tua2 kata biji kekabu ni baik digunakan untuk ubati biji sawan ni..tp kena asah kat kepala pasu...jadi isi tuh disapu berulang2 kali kat kepala yang kena biji sawan ni...( sekarang masih mencari biji kekabu nih...) kalau si dia ni tulis, guna duri belangkas...

Last weekend aku pegi urut kat seorg ustaz ni, memang dia arif bab2 ni..dia kata gunakan mata kunyit hidup kemudian di asah dan dicampurkan dengan tepung beras..dan skrg baru mencuba...sesambil memakan ubat antibiotik bagi mengurangkan kegatalan dan kesakitan che wawa nih....

p/s: kepada sesapa yang tau apa jenis ubat yang boleh digunakan..kongsi2 kan laahh..

::K-POP music::

What is K-POP?..

K-pop (an abbreviation of Korean pop or Korean popular music) is a musical genre consisting of electronic, hip hop, pop, rock, and R&Bmusic originating in South Korea. In addition to music, K-pop has grown into a popular subculture among teenagers and young adults throughout Asia, resulting in widespread interest in the fashion and style of Korean idol groups and singers.

Through the presence of Facebook fan pages, availability on iTunes, Twitter profiles, and music videos on YouTube, the ability of K-pop to reach a previously inaccessible audience via the Internet is driving a paradigm shift in the exposure and popularity of the genre.


HISTORY

1990s: conception and industrialization

The debut of the group Seo Tai-ji & Boys in 1992 was a turning point for popular music in South Korea. Incorporating elements of rap rock and techno. Hip hop duos such as Deux also were popular in the early 1990s.

Jonghyun, lead vocalist of the boy bandSHINee.

The founding of South Korea's largest talent agency, S.M. Entertainment, in 1995 by Korean entrepreneur Lee Soo Man led to the first K-pop girl groups and boy bands.By the late 1990s, YG Entertainment, DSP Entertainment, and JYP Entertainment had burst onto the scene and were producing talent as quickly as the public could consume it.

Groups such as as Fin.K.L, g.o.d., H.O.T., Sechs Kies, S.E.S., and Shinhwa had huge success in the 1990s. Also during this period was the emergence of hip hop and R&B music in Korea, leading to the success of artists including Drunken Tiger and 1TYM.


2000s : Globalization

Today, apprenticeship is the universal strategy for nurturing girl groups, boy bands, and solo artists in the K-pop industry. To guarantee the high probability of success of new talent, talent agencies fully subsidize and oversee the professional lives and careers of trainees, often spending in excess of $400,000 to train and launch a new artist.Through this practice of apprenticeship, which often lasts two years or more, trainees hone their voices, learn professional choreography, sculpt and shape their bodies through exercise, and study multiple languages all the while attending school.

K-pop is steadily gaining influence in foreign markets outside of Asia, most notably in the United States, Canada, and Australia. In 2009, theWonder Girls became the first Korean singers to place on the U.S. Billboard Hot 100 chart with their single, "Nobody".The following year, solo artist Taeyang and girl group 2NE1 began topping various music charts throughout the United States and Canada with the release of various albums and hit songs.[7] In 2011, Big Bang's album Tonight became the first K-pop album to reach the top 10 on US iTunes chart and is the only non-English language album in the top 100.

In a push to further globalize the genre, K-pop artists are increasingly working with talent outside of Korea. In the United States, Korean artists are touring with groups such as the Jonas Brothers and collaborating with well-known producers including Kanye West, Rodney Jerkins.


Popularity

K-Pop is popular throughout Asia, having strong fanbases in countries like Malaysia, Indonesia, Singapore, Thailand and Japan. They are popular all around the world, including other countries like Australia, the United States, and much more other countries

p/s sumber daripada wikipedia. Sekian

Sabtu, April 23

::teknik apungan iman::

Si kecil ini sudah berusia 5 bulan di atas bumi Allah ini.
Si kecil ini sekarang sudah pandai mengundur kebelakang..
Sekarang si kecil ini sudah pandai membuat teknik apungan..( ceh, ayat mcm cikgu sains) hahaha.
Kadang2 kaki dia akan terketik2 kegembiraan sebab dapat mengapungkan dirinya sendiri... macam ni leh bawa mandi kat kolam ni...


sekarang ni dah x yah bantuan kalau nak meniarap..dia pasti pandai sendiri..kalau x dilihat..takut kelaut tergolek-golek..

kenangan

Zaman sekolah merupakn zaman yang sungguh banyak meninggalkan momen yang sangat2 indah. Aku mula mengenal apa itu sekolah adalah ketika berumur 6 tahun. Aku telah bersekolah tadika di Tadika Perpaduan Balai Bomba. Wah zaman ni seronok sebab dapat bermain dengan kawan2 sebaya. Aku masih ingat lagi, sebahagian rakan2 tadika aku yang masih berhubungan dengan aku. Ketika zaman ini, saat paling indah adalah waktu menyanyikan lagu2..dan waktu makan..hehehe...aku pada waktu itu sangat la comel sangat comot...mak selalu dera aku (hahaha..dera kena toncet 2) hari2 kena toncet 2..dan saat paling aku ingat adalah sewaktu ayahku menghantar aku..hahaha...naik vespa tuh...
mane aku?..hahah...try cari bdk yg bertoncet 2 tuh..hahaha

Bila usia dah naik 7 tahun, maka seharusnya kena pi sekolah rendah kan?... hah!! zaman sekolah darjah satu paling best..mane xnya..pagi2 pasti ada aktiviti mengosok gigi di koridor sekolah..siap bawa cawan, berus gigi dan ubat gigi..hahaha..sungguh kelakar..semua berbaris panjang sambil pegang cawan berisi air(untuk kumur2).. dan paling aku ingat, bila ada program susu sekolah..maka aku pun merenggek2 la kat ayah soh beli susu tuh..dulu susu tuh sedap..

Bila naik darjah 2, perangai dah baik skit... tp selalu main teng teng kat sekolah..dan selalu main cop cop tiang sementara tunggu lonceng berbunyi..dan paling best main gelongsor yang ada kat tepi tangga.

Darjah 3 pulak, perangai semakin baik laa..tp perangai masih mcm kanak2 lain..time nih dah pandai main getah..zero point..hahah..pakai baju kurung pun leh lompat2 lagi..zaman ni suka nyanyi2 sebab dulu ada subjek muzik..kami nyanyi lagu Ais Kacang..bestnyer... kalau x silap aku, zaman ni dah ada cerita mero attack..cerita jepun yang suka bermain bola tampar tuh.. aku pasti beri alasan pada cikgu untuk pi trandas padahal balik umah tgk tv..hahaha, kalau waktu rehat, sure balik umah(umah aku dalam sekolah dulu)... dan zaman ni w/p rumah aku dlm sekolah, bile tgk kawan2 bawa bekal aku pun sibuk soh mak beli bekal letak nasi dalam tuh..hahah..leh makan kat kantin..

Darjah 3, aku dah jadi pengawas pusat sumber...

Naik darjah 4, kami yang sudah 3 tahun bersama ada yg terpisah sebab result akhir tahun darjah 3 diambil kira untuk masuk kelas terbaik. Darjah 4, aku dah mula pakai speck mata., jangan terperanjat tgk cermin mata aku..( tuh mak la yang pilih ikut citarasa org dulu2) dah macam zaman ago go dah aku tgk cermin mata tuh...(masih ada lagi simpanan cermin mata tuh).

Darjah 4, cuba cari..dimana aku?..hahaha..masam mencuka muka...

Daraj 5, aku dilantik jadi pengawas...time ni dah aku banyak habis kan masa dipadang sebab aku sering mewakili sekolah dalam acara sukan..dan kadang2 x masuk kelas pun...
Darjah 6, aku sekelas dengan Wan Sharmila..dulu dia ketua pengawas kami..

Naik darjah 6, aku kena fokus dengan UPSR..time ni aktiviti suka dah semakin kurang...tapi selalu kena pegi kelas tambahan setiap hari sabtu..

Itu lah kenangan zaman sekolah yang x dapat dijual beli..saat2 yang sungguh seronok tanpa memikirkan soal kewangan..kan?...time ni la life yang sangat enjoy...

P/s: kawan2 terima kasih sebab menyeronokkan zaman sekolah saya....