Khamis, Mei 23

::Alhamdulillah, 18 bulan sudah berakhir::

 
 

Hari ni, 23 Mei 2013... maka secara rasminya aku sudah bergelar BEKAS pelajar Maktab Perguruan Kampus Ilmu Khas, Cheras.
 
Pelbagai dugaan dan cabaran terjadi dalam kehidupan aku sepanjang 18 bulan ulang alik dari JB - KL saban minggu. Ulang alik menemui cinta hati iaitu anak-anak yang ditinggalkan bersama mak dan ayah di JB... kalau ikutkan rasa penat, memang penat dan letih ulang alik dari JB-KL. Habis kelas hari Jumaat dan bergegas ke TB untuk pulang. Kemudian hari Ahad datang kembali ke KL... itu la rutin setiap minggu aku bersama anak-anak.
 
18 bulan bersama kawan-kawan yang sangat sporting dan menjiwai hati dan perasaan sesame kita yang berkorban meninggalkan anak-anak, suami, ibu dan ayah semata-mata ingin menjadi PENDIDIK.
 
18 bulan berkongsi tawa, suka, duka dan riang bersama...
pada awal perkenalan, aku memang aku tidak mengenali sesiapa pun di bumi MPIK...
pendaftaran di MPIK pun seorang diri tanpa ditemani suami, ayah, ibu dan anak-anak..
namun itu bukan alasan.... dan aku berjaya mengharunginya tanpa meraka yg kucintai disisi... mereka hanya mendoakan aku dari jauh...
 
Jika di singkap kembali, aku pada awalnya memang tidak boleh menerima kenyataan yang aku bakal mengikuti Diploma Perguruan dalam bidang Prasekolah...memang sangat tidak masuk akal bagi aku untuk mengajar Prasekolah... perasaan memang berbelah bagi samada mahu ikuti atau tidak.pegajian di MPIK. Berbeza dengan rakan-rakan yang lain yang berjaya ikuti kursus yang memang dalam aliran mereka.....
 
Namun itu semua hanya pada awal sebelum kemasukan aku di MPIK.. selepas diajar dan diterapkan dengan Prasekolah... minat aku sekarang hanya pada Pendidikan Awal Kanak-kanak.. kalau boleh aku tidak mahu mengajar arus perdana...aku memang dah jatuh cinta dengan kanak-kanak Prasekolah... tidak kisah laaa aku tidak dikenali ramai... tidak kisah andai pada Hari Guru aku tidak dapat hadiah yg banyak dari kanak-kanak Prasekolah...tetapi cukuplah hanya dengan kanak-kanak ini Berjaya membaca ABC dan mengira 123....
 
Ini lah kakak yang paling rapat dengan aku di MPIK... Zuraida binti Muhammad adalah antara orang terawal yang aku kenali dan akhirnya hubungan tu kekal jua sehingga 18 bulan di MPIK..dan harap-harap tidak terputus sampai 18 bulan sahaja...
 
 
Dan inilah kawan-kawan DPLI Prasekolah 2013 yang sememangnya sangat akrab umpama sebuah keluarga... umpama kakak, abang dan adik... pensyarah-pensyarah yang boleh kami anggap seperti mak ayah kami dan penjaga kami selama kami berada di MPIK... Terima Kasih semuanya... kenangan bersama kalian tidak sama semasa aku berada di Universiti dan di Matrikulasi... 
 
~ terukir di MPIK~
 
saat kejayaan di tagih di bumi MPIK,
Pengorbanan dan usaha menjadi taruhan kita selama 18 bulan
saat kejayaan dipertaruhkan
konsentrasi menjadi ukuran kita
 
saat kejayaan di impikan
angan-angan menjadi perangsang hati dan jiwa kita
dan saat kejayaan di dambakan
hanya padaNya kita sandarkan segala usaha kita....
 
ketika tiba saat perpisahan
janganlah kalian berduka
sebab apa yang kalian kasihi darinya
akan Nampak lebih nyata dari kejauhan
seperti gunung yang nampak lebih agung
terlihat dari padang dan dataran....
 
 
                                                                                             kenangan geng Prasekolah 2013
 

1 ulasan:

Kerro Shinobi berkata...

Goodbyes are not forever. Goodbyes are not the end. They simply mean I'll miss you until we meet again.