Selasa, November 27

:: buku teks zaman sekolah rendah 80'an - 90'an ::

Bila musim cuti sekolah dah nak bermula..
akula orang paling seronok..
sebab sebelum cuti buku teks semua kena pulang...
aku ikat dengan tali semua buku teks....
ya laa...x sabar nak naik darjah baru..
kelas baru...berdebar menanti keputusan..
kalau result jatuh kena turun kelas...

Dulu,
buku teks aku semua dapat pinjam....
seronok beratur nak amik buku teks baru..
walaupun hakikatnya..buku tuh dah berapa keturunan dah... beralih tangan...
tapi seronok.. walaupun tebal.. sebab dapat buku!

Dulu,
aku x da jadual2 anjal2 ni... semua kena pikul..
tak bising pun..
x ada beg roda2 nak sorong..
semua beg galas..
berat ke ringan ke..tetap seronok nak ke sekolah..

Dulu,
pegi sekolah sebab suka tengok cikgu...
sebab cikgu cantik...
dapat cikgu garang pun x kisah...
kena marah pun tetap datang sekolah...

Dulu,
lepas dapat pinjam buku teks..
balik rumah ayah terus sampulkan dengan plastik..
w/pun dah ronyok2 dan koyak2...
ayah tetap balutkan dengan sampul...
suka tengok ayah sampul..kemas!

Sekarang,
semua free .. yuran.. buku teks semua dapat...
tapi semua mengeluh kata berat...
kadang-kala x bawa pun buku teks...
rugi sangat....

Sekarang,
semua anggap mudah..
buku tinggal dalam kelas, bawah meja..
akhir tahun kalau hilang...
apa susah...bayar je la denda...
sungguh mudah.....

 

 

 


Antara buku-buku teks zaman aku sekolah rendah.... terima kasih kepada pendidikan Malaysia sebab bagi aku pinjaman buku teks..kalau nak beli... memang zaman aku x mampu..sebab 4 orang bersekolah...


* p/s :aku harap aku juga akan menjadi seorang guru yang berjaya dan berdedikasi...serta bertanggungjawab melaksanakan amanah dari Allah swt. Insyallah...





1 ulasan:

ch@ berkata...

Sama batch la kita kan kak. Alaaa terkenang sgt2. Kita pun suka pergi skolah walaupun bahu berbirat dukung beg. Smpai papa tanya bw apa dlm beg. Kita drjh 6 ada dh jadual anjal. Bosan sbb satu subjek tu pjg sgt waktunya.