Rabu, November 28

:: Piala AFF Suzuki Cup 2012 ::




Sejarah

ASEAN Football Championship sebelumnya bernama Piala Tiger (Tiger Cup), merupakan satu kejuaraan bola sepak antara Negara-negara di Asia Tenggara. Perlawanan ini diselenggarakan oleh Federasi Bola Sepak ASEAN (AFF).  Nama lama kejuaraan ini berasal dari sponsornya iaitu perusahaan bir Singapura  Tiger Beer. Pada 2007 nama kejuaraan ini menjadi Kejuaraan Bola Sepak ASEAN, dan bertukar nama pada 2008 menjadi Piala Suzuki AFF dan dipelopori oleh sembilan negara ASEAN.
  
Piala Tiger dimulai pada tahun 1996 di Singapura. Pada kejuaraan pertama, Thailand berhasil merebut juara setelah mengalahkan Malaysia dengan 1-0 di final.

Pada tahun 1998, Piala Tiger  yang berlangsung di Vietnam telah terjadi satu kontroversi di mana Indonesia dan Thailand berupaya untuk tidak bertemu dengan tuan rumah Vietnam di babak berikutnya, maka Indonesia dan Thailand bermain bukan untuk menang. Ketika skor masih 2-2 menjelang berakhirnya pertandingan, defend Indonesia Mursyid Effendi dengan sengaja menendang bola ke gawangnya sendiri sehingga skor menjadi 3-2 untuk kemenangan Thailand. Kedua pasukan akhirnya didenda kerana telah "merosakkan semangat bola sepak" dan Mursyid sendiri dilarang bermain dalam bola sepak antarabangsa seumur hidup. Juara pada tahun 1998 adalah Singapura yang mengalahkan Vietnam di babak final dengan skor 1-0..

Pada Piala Tiger 2000 & 2002 terjadi final "el clasico ASEAN" yang semuanya dimenangi oleh Thailand setelah berturut-turut mengalahkan Indonesia di final.  Kejuaraan Bola Sepak ASEAN 2007 diadakan di Singapura dan Thailand. Piala Tiger kembali dijuarai Singapura setelah mengalahkan Thailand. Piala Suzuki AFF 2008 diadakan di Indonesia dan Thailand yang kali ini dijuarai Vietnam yang mengalahkan Thailand pada final.

Piala Suzuki AFF 2010 diadakan di Indonesia dan Vietnam yang kali pertama dijuarai oleh Malaysia mengalahkan Indonesia, dengan agregat 4-2 yang telah bermain di Malaysia 3-0 dan di Indonesia 2-1.


* p/s : harap-harap Malaysia mengulangi kejayaan 2012. Walaupun kalah diawal permainan!

1 ulasan:

Noli berkata...

rajinya dia ulas pasal bola neh..hihi..noli dah lama tak jerit2 tgk bola sejak kawen nih..hehe