Selasa, November 27

:: cuti sekolah 90'an ::

Dulu, zaman aku sekolah..bile sebut je cuti sekolah memang seronok...dulu, aku, adik dan abang-abang jarang dapat berjalan2 sewaktu cuti sekolah...sepanjang cuti sekolah memang kami habiskan dengan bermain dengan permainan kami sendiri... dulu, zaman aku mana ada PSP, PS2, FB laa, dan semua yag sewaktu dengannya... kalau ada pun, kami hanya balik kampung dan jalan-jalan sekitar rumah je.. nak ke kl ke, memang jauh sekali... kalau berkesempatan, ayah bagi la ikut rombongan sekolah... tp, aku seronok dengan cuti sekolah aku... banyak benda aku boleh buat... kalau sekarang, anak2 banyak habis kan waktu menonton tv..astro... dulu zaman aku, tv hanya bukak petang je... kalau nak bukak pagi, siaran kartun dia biasa2 je... tp, masa aku banyak dengan aktiviti bermain.. hah... contohnya ...


a
Anak patung kertas ni memang fav aku dengan adik aku... dulu selalu beli dengan harga RM0.30 jek... banyak dapat.. duit belanja yang tak abis aku simpan beli bendalah ni... sekali beli 2-3 keping..hehehhe.. kalau korang tangkai dia, aku soletape je... sayang...sebab leh main banyak kali..leh pakaikan dia baju yg cantik2.. 


ok, ni permainan dia aku panggil ceper... best main ni.. dan bahan nak dapat pun senang.. selalu kutip kat kantin sekolah jek... dulu minum air coke kan pakai botol kaca tuh... so, senang la nak dapat penutup botol ni... kalau main ni memang melekakan.. lagi best kalau main ramai2... memang seronok...

  

ni pulak permainan bola kertas.. pun seronok..selalu main dengan abang2 aku.. memang luas dia cuma kotak kertas yg keras... biasanya kami guna kotak kasut atau manilakad... kadang2 kotak ubat gigi pun leh..hahah.. kalau gol dia pulak... biasanya abang aku akan koyang buku latihan sekolah yg x pakai buat goal dia..dan paling sengal, bola pun dr kertas..koyakkan skit, bulat2 pakai air liur..hahah..pastuh gentel jadi bulat..memang terbaik abang2 aku ni,..



Hah..ni pulak permainan saidina.. pun fav aku dgn abang2 n cousin2 aku.. dulu, kitorg kumpul duit nak beli ni..kami 4 org adik beradik ni kumpul duit nak beli ni,..dulu sebelum beli saidina ni, aku main yg murah punya..yg harga dia x sampai 5 ringgit..lupa pulak jenis apa... tp, lepas tuh kitorg kumpul beli benda alah ni.. mmg seronok.. sampai gaduh2 nak beli tanah...hahaha...



*p/s : alangkah seronok andai anak2 aku seperti aku dahulu... tak ada tab, ipad, astro untuk melalaikan mereka... sekarang diorg pun dah x kenal permainan2 ni... dan mungkin diorg pun x minat bermain permainan ni... seronoknya zaman kecik2 dulu.... miss that moments...



Tiada ulasan: