Ahad, Disember 16

~rancangan kesukaan anak-anak~


Assalamualaikum w.b.t

Hah, musim cuti sekolah ni, aku rasa rata-rata rancangan TV menyiarkan tentang cerita-cerita kartun dan lebih berfokus kepada kanak-kanak. Maka, bagi anak-anakaku pula, sepanjang minggu mereka dok dirumah, memang dah hafal dan tahu apa rancangan favorite mereka. Untuk anak-anak aku perempuan ni yang semakin membesar, maka harus la menonton cerita-cerita kegadisan dan keperempuanan mereka seperti Cinderella dan Barbie. Kalau mereka berdua dah bangun tidur, maka  remote tv memang dikuasai mereka. 

Sewaktu mereka menonton rancangan fav mereka, aku pun turut joint sekali menonton, dan kadangkala aku juga terhibur juga. Bagi anak lelaki aku pulak, memang peminat tegar boiboy boy dengan upin dan ipin. Selamat la cerita tuh x bertindih. Biasanya siaran yang jadi kegemaran mereka adalah 611 hingga 618. 

Kadang-kadang mereka ni leka dengan rancangan tv ni sampai nak ajak makan pun susah. Dan pastinya aku yang akan bertindak menutup tv terlebih dahulu untuk suruh mereka makan. Kadang kala bergaduh dengan mereka nak menonton rancangan aku. tp mereka lagi berkuasa. Kalau aku dapat remote pun bila si kecik tidur dan kalau diberi tab untuk mereka leka bermain games. 

Ada satu lagi cara nak soh mereka supaya x selalu menonton tv, iaitu dengan cara melakukan aktiviti bersama mereka. Contohnya, aku akan sama2 buat layang-layang2 bersama mereka, hahaha..hanya layang-layang kertas surat khabar dengan benang.. heheh, hanya boleh terbang bila ditarik bersama tali dan berlari2..kesian anak-anak penat berlari sebab nak tengok layang2 terbang!...

Ok,ni adalah antara favorite cartoon untuk anak2 pompuan aku termasukla si kecik Iman ni...

a) The Adventures of Disney Fairies -  mengisahkan tentang cerita dongeng pari-pari yang bernama Tinker Bell. Pari-pari ni merupakan seorang yang punky, rebellious, impatient, impulsive, determined, persistent, temperamental. Beliau mempunyai bakat untuk melakukan kerja-kerja menukang. Pelbagai perkara yang berlaku semasa pengembaraan Thinker Bell sebagai ahli  tukang.

Thinker Bell dilahirkan dari ketawa pertama bayi, dan dibawa oleh angin untuk Pixie Hollow (yang merupakan sebahagian daripada pulau Never Land). Dia berbakat untuk menjadi salah seorang pari-pari yang membuat kerja-kerja pertukangan.  

  

b) Doc Mcstuffins - merupakan siri kartun yang mengisahkan tentang seorang gadis berusia enam tahun yang boleh "memperbaiki" mainan, dengan sedikit bantuan daripada rakan-rakan anak patung beliau. Kartun ini adalah mengenai seorang gadis yang berusia enam tahun bernama McStuffins Dottie yang, satu hari nanti, ingin menjadi seorang doktor seperti ibunya. Sebagai seorang kanak-kanak, dia "berpura-pura" menjadi seorang doktor dengan menjadikan mainan dan patung sebagai pesakitnya. Apabila dia meletakkan pada stetoskop beliau, sesuatu yang ajaib berlaku, mainan, anak patung dan haiwan yang lain akan datang dan hidup serta dia boleh berkomunikasi dengan mereka. Dengan sedikit bantuan daripada rakan-rakan Stuffy, Hallie, Lambie dan Chilly, Doc membantu mainan "berasa lebih baik" dengan memberikan mereka pemeriksaan. 

Anak-anak aku suka dengan lagu-lagu yang dipermainkan termasuk lagu tema mereka iaitu, " Time for Check-Up"  dan lagu "I Feel Better" . Tapi yang paling aku suka sebab cerita ni akan menyelitkan serba sedikit nasihat kepada penonton tentang kesihatan.

 

c) Oggy and Cockroaches - merupakan cerita yang mengisahkan seekor kucing gemuk yang bernama Oggy dan sepupunya Jacky. Selain itu juga, dalam rumah tersebut tinggal juga 3 ekor lipas yang bernama Joey - berbadan merah jambu, berkepala ungu dengan mata merah jambu kanan dan mata kiri kuning, adalah ketua lipas2 bertiga ni, Dee-Dee - seekor lipas yang sentiasa lapar, berbadan biru, berkepala oren dengan mata hijau. Marky - berwarna kelabu, kepala hijau dengan mata merah jambu, dia adalah lipas yang tertinggi antara ketiga-tiga lipas iniPelbagai aksi yang melucukan antara mereka ni, ada je yang mereka lakukan. Aku pun suka juga tengok kartun ni. Enjoy....  

  



*p/s : sebenarnya banyak lagi rancangan tv kanak-kanak yang amat bersesuaian ditonton, dan digemari oleh anak-anak seperti Dora the Explorer, Mickey Mouse Clubhouse, Hi 5 untuk proses pembelajaran anak-anak.

Tiada ulasan: