Rabu, Mei 4

::wajarkah menghantar anak-anak ke sekolah @ taska seawal umur 3 atau 4 tahun?::

Assalamualaikum w.b.t dan Salam sejahtera..



Semenjak akhir-akhir ni, ramai bertanya tentang anak-anak aku. Soalan yang sering mereka tanya adalah :
1. Umur anak berapa tahun?
2. Kenapa tak hantar anak pergi sekolah?



Kadang2 dah naik malas, jemu, muak dan mual2 sorry, bukan prgnent tau.
Kalau ikutkan keadaan dan kehendak si anak, memang dia sangat suka kalau pergi ke sekolah. Sekarang sudah pandai meminta2 membeli alat2 tulis, alat2 men'galer' dan ayat paling best adalah ' ibu, kenapa x belikan baju sekolah dengan kasut sekolah kakak?' hehehe..kalau ikutkan hati memang nak hantar si kakak pi sekolah, tp memandangkan 'keadaan'nya yang sangat tidak terkawal, aku takut nanti abis pecah tingkap sekolah tuh sebab dengar nyaringan suara dia yang sungguh dahsyat...kalau menangis bagai dipukul2 je...kalau menangis bagai mengeluarkan segala ketidakpuasaan dalam diri dia...dan kadang2 rasa si kakak ni macam memberontak dalam diri.. dan jati dirinya amat kurang jika dibandingkan dengan si adik.


Setiap hari dan setiap malam aku memikirkan masalah negara hehehe.. bagaimana nak hapuskan perasaan iri hati, dan perasaan takut dalam diri dia...dia akan berani jika aku ada disisinya..
Ok, sekarang si shuben dah memberikan green light untuk aku mencari taska yang baik untuk si kakak dalam perkembangan dirinya...
Bila aku lihat skrg, kakak dah pandaia mengenal huruf A B C sampai Z, cuma masih x kenal sepenuhnya.. kalau mengira dah pandai sampai 20, tp bila sampai no 11, di cakap satu belas.. hehehe.. kalau jawi, dah pandai menghafal alif sampai ya.. tp itu semua berkat dia menghafal... ( memang daya ingatan anak2 seusianya amatlah kuat) ..doa makan dah boleh baca sendiri tanpa bimbingan... dan sekarang sedang belajar suku kata...
Si adik pula skrg dah semakin bijak..sebab dia banyak belajar dari perbuatan si kaka...dah skrg dah pandai nyanyi lagu2 rakyat... ini semua berkat pergaulan di rumah bersama cousin2 nya..



Serius mengaler... dah boleh bawa pi contest mengaler dah.. memang dia nak sgt pi contest kaler2 nih..



Si adik pun x leh tgk kakak dia kaler.. nak juga kaler...tp adiknyer kecik je ok...



"Adik, salah kaler laa..mane boleh kaler keluar2" kan dah kena marah ngan kakak..




p/s : wajar ke aku hantar anak2 ke sekolah seawal usia 3 tahun?a




3 ulasan:

BondaWhilea berkata...

umur kakak dah berapa tahun erk?

.:chEyaNtie:. berkata...

ammar masih belum org hantar ke taska..next yer insyaallah..

tapi sayangku, jangan risau sangat pasal keadaan tak terkawal anak tu..dia akan belajar utk mengadaptasi situasi baru..kita je sebagai ibu yg sering berfikir negatif dan persepsi serta assumption yang kita buat sehingga menimbulkan ketakutan kita utk hantar anak ke taska.. (sbb kita sayang anak kita kan) hehe padahal anak kita steady jek, behave n very polite (macam ibu dia) :)

kelakuan anak kadang2 akan berlainan semasa bersama kita dan orang lain...insyaallah bila anak tu dah di sekolah, bersama2 ngan kawan2, dia akan seronok dan ikut tingkahlaku baik kawan2 dia tu..dia akan belajar utk bersabar, tolak ansur, mengalah..cikgu pasti tau macamana nak handle anak2 yg begini..

cuba lah..(pandai la aku ni bg pendapat,anak aku tak sekolah lagik pon )hehhe

Qaseh Iman berkata...

bonda wiwi : kakak baru 4 thn 18-4 ari tuh...

Yant : polite mcm mak dia?..kakak memang baik...malu2 kucing.. tp memng betul la yant, anak2 kalau dengan org lain memang sangat2 baik..sangat2 sopan.. dan insyallah harap2 si kakak dapat adapt dengan dunia sekolah dia...kesin sgt tgk dia sebab selalu merenggek soh beli baju sekolah dgn kasut... :-)